vasael.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ - 07 May 2020

مناسبات جهان امروز نوعی تفرعن جدید است

وسائل ـ صاحب تفسیر همگام با وحی گفت: تمدن فرعونی امروز دقیقاً همان کاری را با بشر کرده است که فرعون با بنی اسرائیل کرد، امروز دقیقاً جوانان را با تهاجم فرهنگی می‌کشد و زنان را آزاد می‌کند تا در خدمت شهوات دیگران باشند.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریممناسبات جهان امروز نوعی تفرعن جدید است بهجت‌پور، امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره دخان، گفت: فتنه پدیده‌ای است که افراد در آن به گرداب حادثه می‌خورند تا میزان صدق آنان از عدم خلوصشان روشن شود؛ البته خداوند با فتنه، صرفاً به دنبال معرفی خالص کمالات و مومنان نیست، بلکه گاهی برای معرفی منافق و درجه کفر است، لذا وقتی قوم فرعون آزمایش می‌شدند، برای آن بود که درجه کفر آنان را روشن کند.

وی با بیان اینکه ما را هم گاهی در معرض استکبار و آمریکا قرار می‌دهند تا درجه کفر آنان روشن و تزویرها کنار برود، به مسئله نقش انسان و تأثیر او در طبیعت اشاره کرد و افزود: خداوند در آیه ۲۹ دخان «فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنْظَرِينَ» فرموده است که آسمان و زمين بر آنان زارى نكردند و مهلت نيافتند.

بهجت‌پور تصریح کرد: آسمان، طبیعت، زمین و انسان از موجودی که او را به فساد می‌کشاند، لذت نمی‌برند، لذا دوست دارند چنین فرد و قومی نابود شوند؛ بنابراین در تفسیر این آیه لازم نیست ابتدا به ساکن سراغ مجاز برویم.

صاحب تفسیر همگام با وحی با بیان اینکه خدا به کوه می‌گوید تسبیح خود را با نغمه‌های داودی هماهنگ کن «إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِشْرَاقِ»(صاد/۱۸)، ادامه داد: در سوره حشر نیز فرمود که اگر قرآن بر کوه نازل می‌شد، در برابر خداوند خشوع می‌کرد؛ اینها بیانگر آن است که طبیعت هم درکی از خشیت و ابهت خداوند دارد، ولی انسان نمی‌فهمد، در آیه شریفه «وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»، یعنی ابهت خدا در ذات مادی تجلی دارد.

بهجت‌پور بیان کرد: این خبر غیب حتی اگر تأثری در ظاهر نبینیم، در عالم و ظرف خود، شهود و درکی دارند که آن درک متناسب با شخصیتی است که بر زمین پا می‌گذارد، هر چند ما درکی از آن نداریم و تنها مخبر صادق آن را بگوید.

وی تأکید کرد: رفتارهای ناشایست انسان، در زمین اثر خود را خواهد گذاشت همان طور که وقتی با بدن خودمان درست برخورد نکنیم، گرفتار مشکلات قلبی، عروقی و .. می‌شود و طبیعت هم گرفتار افراد شقی است و با مرگ اینها نفس راحت می‌کشد.

صاحب تفسیر همگام با وحی تصریح کرد: لذا در تفسیر چنین آیاتی لازم نیست فوراً تفسیر آن را به سمت مجاز ببریم. نهایت اینکه حتی اگر کسی چیزی را ندید، نباید انکار کند، از این رو به نظر بنده، فلسفه ارتباط انسان با طبیعت و نقش او می‌تواند توجیه‌گر آیه باشد.

بهجت‌پور اظهار کرد: در آیه ۵۰ سوره یس، «فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَى أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ» فرمود: اینهایی را که عذاب کردیم، حتی فرصت وصیت نوشتن و رفتن به درون خانه خود را نداشتند و در همان حالی که در هر جایی بودند، عذاب شدند، در سوره قصص در آیه ۸۱ نیز وقتی قصه فرعون را بیان کرد، فرمود: «فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ»، زمین و خانه‌اش را بلعید و هیچ گروهی نتوانست او را یاری کند.

وی ادامه داد: این آیات نشان می‌هد که اگر وقت انتقام خدا برسد، هیچ فرصتی برای حل مسئله در اختیار کسی قرار نمی‌دهد.

صاحب تفسیر همگام با وحی اظهار کرد: آیه ۳۰ دخان «وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِينِ» به بنی اسرائیل و نجات ایشان باز می‌گردد؛ نجات را به خدا نسبت می‌دهد، زیرا اراده خدا آنان را از بردگی نجات داد، از بردگی که خواری است، زیرا برده از صبح تا شب زحمت می‌کشد و هرچه کسب کرد، برای مولای اوست و چیزی از خودش ندارد و حتی برای فرزندانش هم صاحبش، تعیین تکلیف می‌کند.

مدیر حوزه خواهران تصریح کرد: امروز هم دقیقاً همین کار را تمدن فرعونی امروز با بشر کرده؛ جوانان را با تهاجم فرهنگی می‌کشد و زنان را آزاد می‌کند تا در خدمت شهوانیات دیگران باشند؛ جهان امروز تفرعن گذشته است و همه اینها خوارکننده است؛ امروز استکبار جوانان ما را نابود و پیران و زنان و اقشار دیگر را هم گرفتار مشکلات اقتصادی کرده است.

وی با بیان اینکه جهان غالباً با تفرعن جدید اداره می‌شود، به آیه «مِنْ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كَانَ عَالِيًا مِنَ الْمُسْرِفِينَ» اشاره کرد و افزود: هر جا فرعون بر بردگان سلطه داشته باشد، عذاب مهین نصیب آنان می‌شود؛ عذاب مهینی که نتیجه اسراف است. اسراف در لسان قرآن به معنای زیاده‌روی است؛ مثلاً گاهی جامعه گرفتار روابط نامشروع است، ولی گاهی همجنس‌بازی و با حیوانات بازی کردن است که خیلی اسراف، زیاده‌روی و وارد لجن شدن است.

وی تأکید کرد: قوم فرعون مسرف بودند و در فشار آوردن و به بردگی گرفتن بنی‌اسرائیل، زیاده‌روی کردند و فرعون هم یک مقام عالی‌رتبه در میان مسرفین بود؛ رهبری بود که از جنس مسرفین بود و جایگاه تأثیرگذاری داشت، پس قدرت او همراه با زیاده‌روی و اسراف، زمینه را برای عذاب آنان فراهم کرد./908/422/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶